ALMELO - Het vorige kabinet maakte na een Kamermotie 125 miljoen euro vrij om de N36 veiliger te maken. De gemeenten zijn blij met de aandacht en betrokkenheid van de Kamer voor de N36. Het genoemde bedrag is alleen niet genoeg. Om hier aandacht voor te vragen nodigden de Almelose wethouder Arjen Maathuis en wethouder Alwin te Rietstap uit Hardenberg Tweede Kamerlid Hester Veltman uit voor een werkbezoek, om zelf de N36 te ervaren. Dat deed ze door mee te rijden met een vrachtwagen van Bolk Transport uit Almelo. Na de rit van Almelo via de N36 naar Hardenberg ging Hester Veltman in gesprek met ondernemers die net als de wethouders benadrukten hoe groot het belang van een veilige N36 is.

Een rijbaanscheiding en bredere bermen
De bedoeling is om de rijbanen van de N36 te scheiden met een middenberm en een vangrail. En om de bermen te verbreden en gevaarlijke kruisingen en oversteekplekken veiliger te maken. Met het bedrag van 125 miljoen euro kan Rijkswaterstaat slechts de helft van de N36 aanpakken. Dat zou kunnen betekenen dat er op een aantal plekken/afstanden geen fysieke rijbaanscheiding komt. Die situatie is onwenselijk.


Extra financiële middelen zijn nodig
Het compleet scheiden van de rijbanen vraagt 240 miljoen euro. Dat is 115 miljoen euro meer dan begroot. Daarom hebben beide wethouders namens de gemeenten Hoogeveen, De Wolden, Hardenberg, Ommen, Twenterand, Wierden en Almelo, de Twenteboard, Regio Zwolle, diverse ondernemersverenigingen en omwonenden ook nog een brief verstuurd aan de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat. Met daarin het klemmende verzoek aan de Kamer om extra financiële middelen beschikbaar te stellen voor deze weg. Het is belangrijk dat de hele regio een verkeersveilige N36 krijgt en ervaart.